Het schrijven van een
recensie
1. Algemene informatie
a. Auteur: Willem Jan Otten
Titel: Specht en zoon
Jaar van uitgave: 2004, Amsterdam
Druk: Tiende (Eerste druk februari 2004)
Aantal Pagina's: 142 bladzijden
b. Psychologische Roman
c. Korte samenvatting van de inhoud:
Felix Vincent, een redelijk beroemde
portretschilder, krijgt de opdracht van z’n leven. Valery Specht, een
steenrijke kunstverzamelaar, verlangt van hem zijn overleden zoon Singer te
schilderen. Aan de hand van foto’s en een aantal videobeelden gaat ‘Schepper’
aan het werk. Felix, wordt ‘Schepper’ genoemd doordat het hele verhaal is
geschreven vanuit de optiek van het schilderdoek waar Singer op komt te staan.
Het is een groot doek, en heeft alle menselijke eigenschappen qua zintuigen.
Hij, zo zullen we het doek voor het gemak noemen, is een Zeer Dicht Geweven
Vier Maal Universeel Geprepareerd doek van twee bij honderd twintig, hij kostte
een vermogen. Het duurt maanden voordat het doek beschilderd wordt en zo leren
we Felix, zijn vrouw Lidewij en alle andere mensen die in het atelier van
Schepper komen kennen. Tot op het moment dat Specht binnen komt lopen lijdt het
doek een passief leven. Maar als dan uiteindelijk wordt besloten door Schepper
dat hij het doek wordt waar Singer op wordt gemaakt en gaat hij een actief
leven lijden. Door de ogen van het doek worden allerlei gegevens een stuk
duidelijker doordat het doek namelijk eerst dingen beschreef door middel van
gehoor. Zo kom je erachter hoe het atelier, Schepper en alle andere personen er
uit zien.
Bij het schilderen van het doek gaat Schepper Singer identificeren met Tijn, een oud schoolvriendje van hem. Hij geeft Singer de blik van Tijn, en wat nog veel belangrijker is zijn penis. Het is een dopje. Dit is een belangrijk gegeven want door het hele verhaal heen is dit het gespreksonderwerp en het focuspunt van iedereen die het schilderij te zien krijgt, je aandacht wordt er naartoe gezogen. Vanaf het moment dat Schepper de penis te zien kreeg, Tijn liet zijn broek zakken, heeft hij geen contact meer met hem.
Nadat het doek is beschilderd volgen de gebeurtenissen zich snel op. Zo wordt Lidewij zwanger en je komt erachter dat Specht een liefhebber is van kleine jongens.
Dit komt het doek te weten door gesprekken tussen Schepper en Minke een journaliste en geheime minnaar van Schepper. De afgesproken datum waarop het doek opgehaald zou worden is dan allang voorbij. Schepper’s geweten begint te knagen. Hij heeft een schilderij gemaakt voor een pedofiel! De enige oplossing die hij ziet is het verbranden van ‘het ding’ zoals hij zijn schilderijen ziet. Op dit moment krijg je als lezer het gevoel dat het verhaal afgelopen is. Maar dit is niet zo. Schepper heeft een foto gemaakt van het schilderij en vanaf dat moment wordt het verhaal vanuit die foto verteld. Schepper steekt de polaroid in zijn zak en gaat daarmee naar de bevalling van zijn zoon. Na de bevalling gaat Schepper een lange fietstocht maken, onder andere naar de plek waar Tijn zijn broek liet zakken, hier huilt hij tranen van alle emoties die mensen kunnen hebben. Thuis gekomen in Nimmerdor, het huis van Schepper en Lidewij, staat daar de wagen van Specht. Specht is doodziek geworden, hij heeft namelijk een ernstige vorm van kanker. Hij weet van het verbranden van het schilderij en geeft Schepper de opdracht hem opnieuw te maken, zodat Singer hem zelf kan zien. Zo komen twee leugens naar boven, Singer is niet dood en Specht houdt echt van zijn zoon en is geen pedofiel.
Bij het schilderen van het doek gaat Schepper Singer identificeren met Tijn, een oud schoolvriendje van hem. Hij geeft Singer de blik van Tijn, en wat nog veel belangrijker is zijn penis. Het is een dopje. Dit is een belangrijk gegeven want door het hele verhaal heen is dit het gespreksonderwerp en het focuspunt van iedereen die het schilderij te zien krijgt, je aandacht wordt er naartoe gezogen. Vanaf het moment dat Schepper de penis te zien kreeg, Tijn liet zijn broek zakken, heeft hij geen contact meer met hem.
Nadat het doek is beschilderd volgen de gebeurtenissen zich snel op. Zo wordt Lidewij zwanger en je komt erachter dat Specht een liefhebber is van kleine jongens.
Dit komt het doek te weten door gesprekken tussen Schepper en Minke een journaliste en geheime minnaar van Schepper. De afgesproken datum waarop het doek opgehaald zou worden is dan allang voorbij. Schepper’s geweten begint te knagen. Hij heeft een schilderij gemaakt voor een pedofiel! De enige oplossing die hij ziet is het verbranden van ‘het ding’ zoals hij zijn schilderijen ziet. Op dit moment krijg je als lezer het gevoel dat het verhaal afgelopen is. Maar dit is niet zo. Schepper heeft een foto gemaakt van het schilderij en vanaf dat moment wordt het verhaal vanuit die foto verteld. Schepper steekt de polaroid in zijn zak en gaat daarmee naar de bevalling van zijn zoon. Na de bevalling gaat Schepper een lange fietstocht maken, onder andere naar de plek waar Tijn zijn broek liet zakken, hier huilt hij tranen van alle emoties die mensen kunnen hebben. Thuis gekomen in Nimmerdor, het huis van Schepper en Lidewij, staat daar de wagen van Specht. Specht is doodziek geworden, hij heeft namelijk een ernstige vorm van kanker. Hij weet van het verbranden van het schilderij en geeft Schepper de opdracht hem opnieuw te maken, zodat Singer hem zelf kan zien. Zo komen twee leugens naar boven, Singer is niet dood en Specht houdt echt van zijn zoon en is geen pedofiel.
2. De opdracht
Specht en zoon: over leven en dood
Willem Jan Otten is
bekeerd tot het christendom. En dat mag men best weten. Zijn nieuwe boek,
Specht en zoon, staat bol van christelijke verwijzingen en levensopvattingen.
Specht en zoon, bekroond met de Libris Literatuur Prijs, is een nieuwe aanwinst
voor de Nederlandse literatuur. Waar geloof vaak als taboe wordt gezien binnen
vele gemeenschappen, daar weet Otten prima tussendoor te manoeuvreren en een
sterke roman neer te zetten.
Felix is een groot
kunstenaar. En een idealist. Alleen ''echte'' dingen konden worden vereeuwigd
door de ''Schepper''. Zo noemt de verteller deze portretschilder. De verteller
is een doek. Een schildersdoek. Door de ogen van het doek komt de lezer te
weten wat voor intrigerende man Felix is. Felix krijgt de opdracht om voor
Specht een portret te maken van zijn overleden zoontje Singer. Dit druist in
tegen de natuur van Felix die geen dood schildert. Maar met een hoop geld en
wat foto's en filmpjes neemt hij de opdracht aan. De verteller is de
uitverkorene, zijn droom wordt werkelijkheid. Waar hij eerst alles op geluid
moest doen, krijgt het doek nu de ogen om het atelier te kunnen beschrijven.
Felix wordt meegesleurd in een wereld die niet de zijne is, namelijk waar de scheiding
tussen leven en dood vervaagd is.
Dood komt overal in het
verhaal om de hoek kijken. De lezer voelt op iedere bladzijde het zwaard van
Damocles hangen, en schiet dus door het boek heen. Maar Otten heeft het niet zo
nadrukkelijk neergezet dat het storend wordt, de dood loert slechts op de
achtergrond. Zijn verwekte kind zorgt bijna voor de dood van zijn vrouw, de op
sterven zijnde opdrachtgever en Singer, het dode zoontje, dat Felix tot leven
moet brengen.
Die almaar dreigende dood
had de doodsteek kunnen worden van het verhaal, maar dit werkt eigenlijk alleen
verstikkend voor Felix, die zichzelf meer en meer verliest in het verhaal
achter zijn portret. De link met een vriendje van vroeger is snel gelegd en al
snel wordt Singer meer Tijn. Tijn die zijn penis aan Felix liet zien, waarop
Felix hem nooit meer gesproken heeft.
Al deze aspecten zorgen
ervoor dat Specht en zoon bomvol zit van emoties en achterliggende verhalen.
Met het schilderij als verteller, en het mysterieuze jongetje Singer, levert
Otten een werk van hoog niveau af. Hij weet lezers mee te nemen naar een eigen
geschepte wereld. Net zoals Felix een jongetje ''schepte''. Niet voor niets
noemt het doek hem ook schepper.
Specht en zoon is een
intrigerende en vernieuwende roman, die nog te weinig te zien is op de
boekenplanken bij de mensen thuis. Een aanrader voor iedereen met een open
geest.
Titel: Specht en zoon
Auteur: Willem Jan Otten
Jaar van uitgave: 2005
Jaar eerste uitgave: 2004
Uitgever: G.A. van Oorschot
Geen opmerkingen:
Een reactie posten